De meeste hotels, restaurants en koffietentjes bieden tegenwoordig gratis WiFi aan hun klanten. Een methode die vaak wordt toegepast, is bezoekers laten inloggen op WiFi via hun Facebook account. Een laagdrempelige service en tevens een slimme marketingtool voor bedrijven om een groter bereik te creëren op social media.
In ruil voor een like of een check-in op de locatie van het bedrijf, krijgen klanten gratis toegang tot WiFi op hun smartphone, tablet of laptop. Zo loggen klanten eenvoudig in zonder om een wachtwoord te hoeven vragen én levert dit ook nog eens voordelen op voor het bedrijf zelf. Immers, hoe meer check-ins en likes, hoe hoger de betrokkenheid op de bedrijfspagina en hoe meer dit op lange termijn zal opleveren.
De klant krijgt toegang tot WiFi door op een welkomstscherm de Facebookpagina uw bedrijf te liken of in te checken op uw bedrijfslocatie. Na het liken of inchecken komt de klant automatisch terecht op de Facebookpagina van uw bedrijf en wordt er een bericht geplaatst op zijn tijdlijn. Doordat het bericht in het nieuwsoverzicht wordt weergegeven, is uw bedrijf zichtbaar voor Facebookvrienden die vervolgens ook weer op het bericht kunnen reageren. Op deze manier maakt u gratis reclame voor uw bedrijf en creëert u meer naamsbekendheid.
Om Facebook WiFi aan te kunnen bieden heeft u een access point nodig dat deze dienst ondersteunt. Facebook WiFi is onder andere beschikbaar op producten van Aruba, Meraki en Ruckus Wireless (de complete lijst vindt u hier). We maken hierbij onderscheid tussen apparaten/diensten die gebruikmaken van een Facebook API of van een Facebook extensie. Beide mogelijkheden lichten we hieronder kort toe.
Facebook API
Access points die gebruikmaken van de standaard Facebook API geven alleen toegang tot WiFi op basis van een check-in. Aangezien deze access points volledig afhankelijk zijn van Facebook is het niet mogelijk om de authenticatie tussentijds te controleren of de gepersonaliseerde welkomstpagina aan te maken. Merken die deze typen access points aanbieden zijn o.a. Meraki, Ruckus, Aruba en Alcatel.
|
Facebook Extensie
GIS servers of online hotspotdiensten (zoals Hotspotsystems) maken gebruik van een Facebook extensie bij het aanbieden van Facebook WiFi. Bij deze diensten kan zowel om een like als om een check-in worden gevraagd en is het wel mogelijk om een gepersonaliseerde welkomstpagina te maken. De producten van GIS en Aerohive maken gebruik van een Facebook extensie.
GIS hotspot systems |
Beschikt u over een geschikt access point, dan activeert u Facebook WiFi door de optie voor aanmelden met Facebook in te schakelen.* Via het configuratiescherm koppelt u vervolgens de Facebookpagina van uw bedrijf (voorzien van een geldige locatie) aan uw access point. Ook vindt u hier verschillende instellingsmogelijkheden voor Facebook WiFi:
Inchecken overslaan: Uw klanten hebben altijd de mogelijkheid om het inchecken over te slaan. Ze kunnen dit doen door op een link te klikken of door een door u ingestelde code in te voeren.
Sessielengte: Bepaal zelf hoe lang uw gasten gebruik kunnen maken van WiFi nadat ze zijn ingecheckt. U kunt kiezen uit verschillende tijdsintervallen, variërend van een half uur tot 24 uur.
Servicevoorwaarden: Wilt u dat klanten eerst gebruikersvoorwaarden accepteren voordat zij toegang krijgen tot WiFi, dan kunt u eventueel nog eigen gebruikersvoorwaarden toevoegen.