29-08-2011
NRC: GEEF ONS GRATIS WIFIDraadloos internet in hotelsHet verschilt in de praktijk nogal of gasten van hotels gratis
wifi krijgen of dat men flink moet betalen voor draadloos internet. Waar de ene hotelier het als een onderdeel van de service ziet, meent de ander de investering van zijn
hotspot snel terug te moeten verdienen door flinke tarieven te hanteren. In de Weekend-editie van NRC Next verscheen daarom een oproep tot het opstellen van een ware zwarte lijst; gratis wifi moet de norm zijn.
Oproep tot klikkenNRC vroeg haar lezers om misstanden bij de krant te melden en ontving meer dan 150 reacties. Hieronder enkele opmerkelijke lezerservaringen.
Hilton Arc de TriompheTerwijl de heer Van Vugt in Parijs genoot van zijn luxueuze suite in het Hilton Arc de Triomphe à €1770,= per nacht, bleek hij ook nog €16,= voor wifi te moeten betalen. Helaas bleek dat bedrag na even uitloggen na een kwartier internetten, opnieuw te moeten worden voldaan. Dit werd de klant te gortig. Hij vervolgde zijn sessie vanuit het naastgelegen zonovergoten parkje. Vanaf een bankje had hij gratis internet en uitzicht op zijn mooie suite...
Hilton MinneapolisVoor een congres verbleef Hans Brandhorst in het Hilton te Minneapolis in de US. Hier kost wifi €14,95 per dag. Toen hij echter in de congreszaal wifi wilde regelen voor zijn gasten, bleek hij daar maar liefst €500,= per dag voor te moeten neerleggen. En het Hilton kon hier geen gefundeerde onderbouwing voor geven...
"Gratis?"Ook gebeurt het regelmatig dat hotels adverteren met gratis wifi, maar dat men in de praktijk dan wel eerst een KPN of Swisscom Hotspotkaart à €15,= per dag dient aan te schaffen. In Cairo heeft een hotel zelfs een systeem met krasloten waarmee je gratis wifi kan winnen. In het Woodlands Resort in Thailand, was wifi in de lobby wel gratis, terwijl hetzelfde draadloze internet op de kamer €10,= kostte; het werd uiteraard erg gezellig in de lobby. Veel klanten gaat het niet zozeer om het geld, maar men voelt zich wel principieel bekocht.
NH HotelsOok opmerkelijk is het feit dat in de goedkoopste NH Hotels wifi gratis wordt aangeboden (€59,= per nacht inclusief ontbijt en wifi), terwijl men in het sjieke Krasnapolsky €5,= per uur moet betalen of €10,70 per dag. Volgens een NH-topman zijn er geen richtlijnen omdat de internetcontracten per locatie verschillen. Een onderbouwing per locatie blijft echter uit.
VerklaringHet zou kunnen dat de goedkopere hotels wel gratis wifi moeten aanbieden, omdat hun gasten het een onoverkomelijk obstakel vinden om voor draadloos internet te moeten betalen. Terwijl men denkt dat in dure hotels gasten toch minder op de kleintjes letten. Steeds meer hoteleigenaren vinden het echter beledigend om hun gasten voor wifi te laten betalen. Ook luxueze ketens zoals Shangri-La, Peninsula, Standard en Andaz zijn ondertussen overgestapt op free wifi. Zoals het Ritz-Carlton al verklaarde: "we kunnen dit doen, totdat de markt ons terecht wijst" en in die fase zijn we nu aangekomen. In Nederland bieden ondertussen alle Bastion-hotels al gratis wifi aan. Dit sluit aan op een
onderzoek waarin bleek dat wifi binnenkort geen extra dienstverlening (wens), maar gewoon een keiharde eis van klanten zal zijn.
LobbyUiteraard zal de investering voor wifi dan wel indirect door klanten moeten worden terugbetaald. Het is niet voor niets dat op terrassen en in lobby's vaak free wifi hotspots te vinden zijn. De aanwezigheid van gratis internet zal namelijk direct omzetverhogend zijn.
Gateway'sHeeft u interesse in een hotspot en
wifi-accesspoints? Wifishop levert hardware voor hotspots in o.a. hotels, restaurants, campings en havens. Deze kunnen uiteraard gratis of betaald worden opgezet. Wij merken dat hotels vaak voor gratis wifi kiezen, terwijl campings vaak een ticketsysteem met schappelijke tarieven prefereren. Een betaald netwerk schift dan de gasten op concrete interesse, waardoor een snel netwerk beschikbaar blijft voro hen die echt geïnteresseerd zijn.
Betaalde hotspotMiddels
gateway's met ticketprinters kunnen desgewenst vanaf de receptie toegangsvouchers aan gasten worden verstrekt. Dat kan op basis van uurtegoeden (zoals bij prepaid GSM-kaarten) of op basis van af te nemen dataverbruik. Onze systemen schakelen overigens uit bij inactiviteit van de klant, opdat een gekocht saldo niet kan verdwijnen.
Bron: NRC Next, zaterdag 6 augustus, Ivo Weyel