Wifi in supermarkt
WIFI IN SUPERMARKTTesco voorziet filialen van draadloos netwerkDe Engelse supermarktketen Tesco gaat al zijn 2.700 filialen voorzien van publiek gratis
WiFi. Het bedrijf wil klanten helpen bij het prijsvergelijkend shoppen, omdat dat toch niet is tegen te houden.
ExperimentMomenteel houdt Tesco experimenten met
accesspoints in vier winkels, maar het ziet ernaar uit dat de proef al is geslaagd. Chief Information Officer Mike McNamara zei eind vorige week tijdens een congres in New York dat hij verwacht dat alle klanten over een jaar toegang tot gratis WiFi hebben.
Twee netwerkenDe aanleg van de onzichtbare datalijntjes in de lucht vergt geen enorm grote investering. Veel Tescowinkels hebben namelijk al inpandige WiFi-netwerken. Die zijn nu enkel toegankelijk voor het personeel, bijvoorbeeld om scanners te laten synchroniseren met de back office en leveranciers. Die besloten netwerken worden deels geopend en uitgebreid.
SmartphoneMcNamara ziet dat zijn klanten op de winkelvloer sowieso wel prijzen vergelijken en recepten opzoeken op het web. De keuze om het mobiele signaal te versterken ligt voor de hand. Bovendien zou Tesco zijn klantenkaart kunnen koppelen met de onvangende terminals (smartphones). Shoppers kunnen bijvoorbeeld recepten en aanbiedingen gepusht krijgen, maar even goed kattebelletjes wanneer een klant een vast item dreigt te vergeten.
Eigen AppTesco heeft al een mobiele applicatie die vergelijkbaar is met die van Albert Heijn. Klanten kunnen thuis artikelen scannen en die dan al – als het ware – in hun winkelmandje leggen. De app zou de klanten ook door de winkel kunnen gidsen voor de ideale looproute.
Totale dekkingIn Engeland heeft 82 procent van de kopers van een smartphone en mobiel abonnement. Met het gratis WiFi-aanbod bedient Tesco zeker de overige achttien procent en bovendien de groep klanten zonder mobiel bereik in de winkel
GangpadenHet is niet bekend of en hoe de inrichting van de filialen wordt aangepast op stilstaande shoppers die turen naar en wrijven over hun scherm.
Bron: website emerce